شاید شما هم مردان دوچرخه سوار، که در گذشته با یک دوچرخه و یک جسم گیتار شکل در خیابان ها می چرخیدند و فریاد می زدند “لااااف دوزیه” را به خاطر دارید و شاید هم مشتری آنها بوده باشید. قدیم ترها لحاف و تشک ها هم خیلی فرق داشتند. فقط پارچه مدقال بود و پشم.لحاف های قدیمی حسابی گرم هستند اما خیلی سنگین بودند. با پیشرفت صنعت, کالای خواب هم از این قایده مستثنی نماند و پیشرفته شد. پشم و کرک جای خود را به الیاف های مخصوص دادند و دوخت هم با دستگاه های تمام اتوماتیک انجام می شود.

حالا پارچه ها تنوع بسیار زیادی دارند و در رنگ ها و طرح ها و جنس های مختلف در بازار پیدا می شوند. حالا باید بدانید که امروزه کالای خواب باید یکی از استانداردترین و با کیفیت ترین محصولات خانه باشد، درست مانند کفش! با توجه به سپری شدن یک/سوم عمرتان در خواب، باید از یک کالای مناسب و استاندارد استفاده کنید و چیزی که هنوز هم خیلی جا نیفتاده این است که ریشه بسیاری از دردهای کمر و گردن به دلیل استفاده مداوم از کالای خواب غیراستاندارد است و مدت کوتاهی پس از تعویض با نمونه استاندارد این دردها بهبود می یابند. به طور کلی به تمامی ملزومات پارچه ای یک اتاق خواب گفته می شود که شامل اقلام مختلفی هستند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

لحاف و روتختی

لحاف و روتختی

لحاف ها ی امروزی, کاورهای پارچه ای هستند که داخل آنها با الاف لایی مخصوص که باید بسیار نرم و لیز باشد پر شده و روی آن با دستگاه CNC با طرح های مختلف، دوخته می شود.همچنین الیاف داخل آن ،ضد حساسیت و قابل شستشو است. البته می توان به جای این ترکیب, یک لحاف سفید با پارچه ساده را داخل یک کاور از طرح دلخواه گذاشت. همچنین امروزه از پارچه های مخمل و جیر و… هم برای تولید روتختی استفاده می شوند که جنبه تزیینی بیشتری دارند و قیمتی گرانتر. همچنین از این لحاف و روتختی ها با پارچه های مخصوص، در هتل ها و بیمارستان ها هم استفاده می شود.

یک لحاف مناسب و استاندارد؛ باید چند مشخصه زیر را داشته باشد.

  • ازپارچه با کیفیت مناسب ترکیب حداقل 60% پنبه و 40% پلی استر استفاده شده باشد.
    این نوع پارچه دوام خود را بر اساس شستشو از دست نمی دهد و نخ پنبه موجود در آن باعث ایجاد حس لطافت و همچنین ضد تعرق است.
  • از الیاف مخصوص لایی بداشتی و گرماژ حداقل 200گرم در متر مربع استفاده شده باشد.
  • کیفیت دوخت و دوز مناسبی داشته باشد.
مطالب مرتبط :   چگونه درد دیسک کمر را کاهش دهیم؟

تشک

تشک

تشک در واقع یک باکس پارچه ای توپر است که داخل آن بسته به نوع تشک، شاسی فنری،فنر منفصل (پاکتی)، ابر فشرده،ترموباند و… استفاده شده است و انواع مختلفی دارد که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم. شما چقدر در مورد تاثیر یک تشک مناسب و استاندارد بر خواب راحت، جلوگیری از دردهای کمر و گردن، برطرف شدن دردهای بدون زمینه فعلی و…می دانید؟

مطالب مرتبط :   نحوه شستشوی بالش مموری فوم

امروزه تشک را باید قلب سوم نامید!

طی آزمایشی که در سال 1399 در ایران و توسط یک شرکت خصوصی انجام شد، به ده نفر از افرادی که مدتها از تشک نامناسب استفاده می کردند یک هفته فرصت داده شد تا از یک تشک استاندارد و متناسب با وضعیت جسمانی خود استفاده کنند. بعد از یک هفته تمامی آنها اذعان داشتند که از شب سوم به بعد دیگر راحت می خوابیدند و در روز انرژی بیشتری داشتند.همچنین سه نفر از آنها گفتند که درد کمر و گردن مزمنی که داشتند در حال بهبود یافتن است. پس اینجا در میابیم که خواب راحت چه تاثیرات شگرفی بر انسان دارد و یکی از ملزومات اصلی آن تشک مناسب است.

اما چه تشکی برای شما مناسب است؟

در ابتدا به معرفی انواع تشک می پردازیم.

  • تشک های فنری
  • تشک های طبی فنری
  • تشک های طبی
  • تشک های مموری فوم
  • تشک سفری

تشک فنری

تشک فنری

این تشک از یک شاسی فلزی که فنرها کنار هم جوش داده شده اند یکپارچه هستند تشکیل شده و لایه هایی از فوم مخصوص و ابر فشرده و… این تشک ها ارزانترین نوع تشک هستند اما فقط برای وزنهای بسیار کم حدود 50کیلوگرم پیشنهاد می شود که اکثر افراد بدون این آگاهی اقدام به خرید این تشکها میکنند و پس از مدت کوتاهی، تشک دچار فرورفتگی و فنرها قابلیت ارتجاعی خود را از دست می دهند و فشرده می شوند و بعد از مدتی دردهای مزمن شروع می شود.فقط به خاطر یک تشک نامناسب.این تشکها بسیار نرم هستند و به دلیل ساختارشان عمر کمی دارند و برای کودکان و نوجوانان توصیه می گردد.

تشک طبی فنری (فنرپاکتی منفصل)

تشک طبی فنری

این تشک ها از تکنولوژی پیشرفته تری استفاده می کنند. فنرها در پاکتهایی جدا به شاسی جوش می شوند و ارتباطی با هم ندارند یعنی اگر یک قسمت تشک را فشار بدهید فقط آن قسمت فرو می رود و فشار پخش نمی شود. این یک قابلیت منحصر به فرد است چرا که در هنگام خواب اگر جابجا شوید کوچکترین تکانی رو قسمتهای دیگر حس نمی کنید. روی این فنرها هم با لایه های فوم و نمد مخصوص پوشانده می شود.

مطالب مرتبط :   علت سر و صدای تخت‌خواب

تشک طبی فنری نه خیلی سفت هستند و نه خیلی نرم و این برای عموم افراد ایده آل است و حتی برای کسانی که کمی کمر درد و گردن دارند است. این تشک ایده آل و مناسب زوجین است. عمر این تشک بالاست و دوام خوبی دارند.

تشک طبی

تشک طبی

در تشک طبی از فنر استفاده نشده و فقط دارای فوم های ساخته شده با تکنولوژی پیشرفته و عمر بسیار بالاست. اما این تشک بسیار سفت است و برای افرادی که تحت عمل جراحی گردن یا کمر، قرار گرفته اند یا کسانی که دردهای مزمن در ناحیه کمر، ستون فقرات و گردن هستند مناسب است. این نوع از تشک به دلیل سفتی زیاد بدن را در هنگام خواب حمایت می کند و از فشار آمدن به اعضای بدن جلوگیری می کند. البته اگر به تشکهای سفت علاقه مندید می توانید نوع پد دار آن را تهیه کنید تا کمی نرم تر شوند.

مطالب مرتبط :   تشک مناسب نوزاد

تشک مموری فوم

تشک مموری فوم

تشک مموری فوم، جدیدترین و به روزترین آن است که در آن از تکنولوژی فوم هوشمند یا مموری فوم استفاده شده است. مموری فوم یک نوع فوم مخصوص است که هر قسمتی از آن را فشار دهید مانند ژلاتین فرم می گیرد و بعد از برداشتن فشار به حالت اولیه خود باز می گردد. این قابلیت باعث می شود تا در هنگام خواب، تمامی بدن شما در بر گرفته شود و یک خواب راحت به معنای واقعی داشته باشید.

از مموری فوم در کف کتانی های اسپرت,بالش و… نیز استفاده می شود. ساختار این تشکها مانند تشکهای طبی فنری, از ترکیب فنر منفصل(پاکتی)و لایه های ابر و فوم و…ساخته شده و روی این مجموعه یک لایه مموری فوم دوخته می شود. قیمت محصولات مموری فوم با توجه به تکنولوژی پیشرفته به کار رفته در آن گرانتر از مدلهای دیگر است.

تشک سفری

تشک سفری

این تشک ها در بازار با نام تشک مهمان هم شناخته می شوند. در این تشک ها از الیاف فشرده مخصوص استفاده شده و باریک هستند. تشک سفری به راحتی قابل تا شدن و حمل هستند و در یک ساک مخصوص قرار می گیرند. این تشک ها را می توان داخل منزل برای مهمانان یا در سفرها و پیک نیک ها استفاده کرد. تشک های سفری استاندارد باید دارای الیاف فشرده با کیفیت بالا و پارچه مناسب برای روکش باشند.

باکس (تخت خواب)

باکس

باکس همان تخت خواب مدرن تر است و در هتلها هم استفاده می شود. باکس دارای یک شاسی چوبی محکم و روکش پارچه است که دارای پایه های قابل تنظیم ارتفاع است. برخی از انواع آن دارای تاج یا دیوار کوب هستند که اتاق خواب را بسیار ژورنالی می کنند. همچنین برخی از آنها دارای جک و متحرک هستند که در زیر آن محفظه ای برای قرار دادن وسایل وجود دارد و بسیار کاربردی است و به آن باکس تخت خواب جکدار گفته می شود که در ابعاد مختلفی تولید می شوند.

مطالب مرتبط :   سلامت خواب چه تاثیری بر زندگی انسان دارد؟

بالش

بالش

بالش، زیر سری است که مدتها رواج داشته و چند سالی است که مدرن شده و حالا در مدلهای مختلف تولید می شود. بالش تاثیر به سزایی در کیفیت خواب شما دارد، اگر بالش مناسب و استانداردی نداشته باشید سر،گردن و کمر شما در زوایای تحت فشار قرار می گیرد و یکی از دلایل شایع بروز گردن درد است. همچنین جنس پارچه و الیاف استفاده شده در بالش بسیار مهم است.

در یک بالش مناسب و استاندارد، باید از پارچه حداقل 50% پنبه برای روکش و الیاف مناسب و ضد حساسیت استفاده شده باشد.سایز استاندارد بالش برای منزل و هتل ها 70*50 سانتی متر است.و ارتفاع آن باید حداکثر13 سانتی متر باشد. بالش ها به مدلهای مختلف تقسیم می شوند.

مطالب مرتبط :   چگونه درد دیسک کمر را کاهش دهیم؟

سفت (Hard)

بالشهای سفت معمولا” از اسفنج فشرده با ارتفاع کم یا از پر استریل شده سینه مرغ تولید می شوند. این بالش مناسب افرادی است که دوست دارند زیر سرشان سفت باشد.

راحت (Comfort)

این مدل عامه پسند ترین نوع بالش است. عموما” از الیاف “هالو ویرجین” در آنها استفاده می شود که بسیار نرم و لطیف و ضد حساسیت هستند و پرزدهی ندارند.

معمولی (Regular)

در این نوع بالش از الیاف بال فایبر استفاده می شود که ضد حساسیت است و توپی شکل است. این الیاف و نوع ساختارشان باعث می شود بالش در حد میانی از نرمی و سفتی باشد.

مموری فوم (طبی)

این بالش ها از تکنولوژی فوم هوشمند استفاده می کنند. وقتی شما با دست روی آنها فشار دهید, مانند یک سیال فرم دست شما را به خودش می گیرد و حالت خود را حفظ می کند تا زمانی که فشار را از روی آن بردارید.

این قابلیت باعث می شود وقتی سر خود را روی بالش می گذارید, تمام نواحی سر و گردن شما در بر گرفته شود و هیچ فشاری را حس نمی کنید و می توانید تجربه یک خواب بی نظیر را داشته باشید. بالش های مموری فوم مصارف پزشکی هم دارند که معمولا پیشنهاد پزشکان متخصص این است که از فقط از بالش مموری فوم برای برطرف گردن دردهای گردن و ستون فقرات استفاده شود.

مطالب مرتبط