برای تجربه یک خواب با کیفیت باید ابتدا انواع کالای خواب را بشناسید. کالای خواب امروزه یکی از مهم‌ترین اقلام اتاق خواب است که مستقیما با سلامت جسم و روح افراد سر و کار دارد. پشتیبانی مناسب بدن هنگام خواب، عدم تعریق و گرم شدن بدن و… از جمله ویژگی‌های کالای مناسب خواب هستند. تشک، بالش، لحاف و… از مهم‌ترین انواع کالای خواب هستند. اما کالای خواب مناسب چه اجزایی دارد و هر کدام باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟

پیشکسوتان کالای خواب در ایران

انواع کالای خواب

شاید شما هم مردان دوچرخه سوار، که در گذشته با یک دوچرخه و یک جسم گیتار شکل در خیابان‌ها می چرخیدند و فریاد می زدند “لااااف دوزیه” را به خاطر دارید و شاید هم مشتری آنها بوده باشید. باید این مردان زحمت‌کش را پیشکسوتان صنعت کالای خواب در ایران بدانیم.

قدیم‌تر لحاف و تشک‌ها خیلی فرق داشتند.فقط پارچه متقال بود و پشم.لحاف‌های قدیمی حسابی گرم اما خیلی سنگین بودند.

با پیشرفت صنعت, کالای خواب هم از این قایده مستثنی نماند و پیشرفته شد. پشم و کُرک جای خود را به الیاف‌های مخصوص دادند و دوخت هم با دستگاه‌های تمام اتوماتیک انجام می‌شود.

حالا پارچه‌ها تنوع بسیار زیادی دارند و در رنگ‌ها، طرح‌ها و جنس‌های مختلف در بازار پیدا می‌شوند.

اهمیت انواع کالای خواب

انواع کالای خواب

هر چند تا همین چندی پیش هم خرید اقلامی مانند تشک نو معمولا فقط برای عروس و دامادها انجام می شد و رنگ لجاف و روتختی هم جزو مد حساب نمی شد. اما امروزه در کشور ما هم این قاعده به کلی تغییر کرده و مردم هر روز بیشتر به اهمیت انواع کالای خواب در کیفیت خواب و سلامت روان پی می‌برند.

مطالب مرتبط :   راهنمای خرید تشک

باید بدانید که امروزه کالای خواب باید یکی از استانداردترین و با کیفیت‌ترین محصولات خانه باشد.

با توجه به سپری شدن حدود یک سوم عمرتان در خواب، باید از یک کالای خواب مناسب و استاندارد استفاده کنید و چیزی که هنوز هم خیلی جا نیفتاده این است که ریشه بسیاری از دردهای کمر و گردن به دلیل استفاده مداوم از کالای خواب غیراستاندارد است و مدت کوتاهی پس از تعویض با نمونه استاندارد این دردها بهبود می‌یابند.

به طور کلی به تمامی ملزومات پارچه‌ای یک اتاق خواب، کالای خواب گفته می‌شود که شامل اقلام مختلفی هستند که در ادامه به معرفی آن‌ها می پردازیم.

مطالب مرتبط :   راهنمای خرید تشک

لحاف و روتختی از مهم ترین انواع کالای خواب

انواع کالای خواب را بشناسید و بعد بخرید!

یکی از مهم‌ترین انواع کالای خواب، لحاف و روتختی است. لحاف‌های امروزی, کاورهای پارچه‌ای هستند که داخل آن‌ها با الاف لایی مخصوص که باید بسیار نرم و لیز باشد پر شده و روی آن با دستگاه CNC با طرح‌های مختلف، دوخته می شود. همچنین الیاف داخل آن ،ضد حساسیت و قابل شستشو است.

البته می‌توان به جای این ترکیب, یک لحاف سفید با پارچه ساده را داخل یک کاور از طرح دلخواه گذاشت. همچنین امروزه از پارچه‌های مخمل و جیر و… هم برای تولید روتختی استفاده می‌شود که هم نمای زیبایی دارند و هم دوام آن‌ها زیاد است.

 

 

مشخصات لحاف و روتختی استاندارد

  • از پارچه با کیفیت مناسب ترکیب حداقل 60% پنبه و 40% پلی استر استفاده شده باشد. این نوع پارچه ها دوام خود را بر اساس شستشو از دست نمی دهد و نخ پنبه موجود در آن باعث ایجاد حس لطافت و همچنین ضد تعرق است.
  • داخل لحاف از الیاف مخصوص لایی بهداشتی و گرماژ حداقل 200گرم در متر مربع استفاده شده باشد.
  • کیفیت دوخت و دوز مناسبی داشته باشد و الیاف داخل لحاف سُر نخورند.
مطالب مرتبط :   اندازه‌های استاندارد لحاف و تشک نوزاد

بررسی و خرید انواع لحاف و روتختی

تشک

انواع کالای خواب

تشک یکی از  مهم‌ترین انواع کالای خواب است. تشک در واقع یک باکس پارچه ای توپر است که داخل آن بسته به نوع تشک، شاسی فنری،فنر منفصل (پاکتی)،ابر فشرده،ترموباند و….استفاده شده است و انواع مختلفی دارد که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

شما چقدر در مورد تاثیر یک تشک مناسب و استاندارد بر خواب راحت، جلوگیری از دردهای کمر و گردن، برطرف شدن دردهای بدون زمینه فعلی و…می دانید؟

طی آزمایشی که در سال 1399 در ایران و توسط یک شرکت خصوصی انجام شد، به ده نفر از افرادی که مدت‌ها از تشک نا مناسب استفاده می‌کردند یک هفته فرصت داده شد تا از یک تشک استاندارد و متناسب با وضعیت جسمانی خود استفاده کنند.

بعد از یک هفته هفت نفر از آن‌ها اذعان داشتند که از شب سوم به بعد دیگر راحت می‌خوابیدند و در روز انرژی بیشتری داشتند. همچنین سه نفر از آنها گفتند که درد کمر و گردن مزمنی که داشتند در حال بهبود یافتن است.

مطالب مرتبط :   بهترین تشک برای کسانی که به پهلو می ‌خوابند

پس اینجا در می‌یابیم که خواب راحت چه تاثیرات شگرفی بر انسان دارد و یکی از ملزومات اصلی آن تشک مناسب است.

انواع تشک

تشک‌ها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که باید با توجه به وزن، وضعیت جسمانی، سلیقه و… انتخاب شوند. دسته بندی تشک‌ها نیز به صورت زیر است.

  • تشک فنری
  • تشک طبی فنری
  • تشک طبی
  • تشک هیبریدی (دو حالته)
  • تشک مموری فوم
  • تشک سفری

بررسی و خرید انواع تشک طبی

باکس و تختخواب

انواع کالای خواب را بشناسید و بعد بخرید!

باکس یکی از جدیدترین انواع کالای خواب است و در واقع همان تختخواب مدرنی است که در هتل‌ها هم استفاده می‌شود.

مطالب مرتبط :   بهترین تشک برای کسانی که به پهلو می ‌خوابند

باکس دارای یک شاسی چوبی محکم و روکش پارچه‌ای است که دارای پایه‌های قابل تنظیم ارتفاع است.

برخی از انواع آن دارای تاج یا دیوار کوب هستند که اتاق خواب را بسیار ژورنالی می‌کنند.

همچنین برخی از آنها دارای جک متحرک هستند که در زیر آن محفظه‌ای برای قرار دادن وسایل وجود دارد و بسیار کاربردی است و به آن باکس جکدار گفته می‌شود که در ابعاد مختلفی تولید می‌شوند.

بالش

انواع کالای خواب را بشناسید و بعد بخرید!

بالش، زیر سری است که مدت‌ها رواج داشته و چند سالی است که مدرن هم شده و حالا در مدل‌های مختلف تولید می‌شود. بالش نیز یکی از مهم‌ترین انواع کالای خواب است.

بالش تاثیر به سزایی در کیفیت خواب شما دارد، اگر بالش مناسب و استانداردی نداشته باشید سر،گردن و کمر شما در زوایای تحت فشار قرار می‌گیرد و یکی از دلایل شایع بروز گردن درد است.

همچنین جنس پارچه و الیاف استفاده شده در بالش بسیار مهم است.

در یک بالش مناسب و استاندارد، باید از پارچه حداقل 50% پنبه برای روکش و الیاف مناسب و ضد حساسیت استفاده شده باشد. سایز استاندارد بالش برای منزل و هتل ها 70*50 سانتی‌متر است.و ارتفاع آن باید حداکثر 13 سانتی‌متر باشد.

انواع بالش

بالش‌ها به مدل‌های مختلف تقسیم می‌شوند. بالش‌های الیافی، ابری، لاتکس، پَر، مموری فوم و… از انواع بالش‌های امروزه بازار هستند.

بررسی و خرید بالش مموری فوم

مطالب مرتبط