اگر به فکر تعویض تشک خود هستید یا تصمیم دارید برای اولین بار آن را بخرید، تضمین می دهیم با مطالعه این مقاله، بهترین انتخاب را داشته باشید. اما چالش برانگیزترین سوالات در زمان انتخاب تشک به سراغ شما می آیند. اما نگران نباشید چرا که با خواندن این مقاله می توانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

  • چه نوع تشکی بخرم؟ نرم، سفت یا راحت؟
  • آیا با بودجه من تشک مناسبی پیدا می شود؟
  • خرید را به صورت حضوری انجام دهم یا آنلاین؟
  • کدام برند انتخاب مناسب تری برای من است؟

این سوالات یا سوالات مشابه برای شما هم پیش خواهد آمد اما برای یافتن جواب اجازه دهید تا شش سوال اساسی و پاسخ آن ها را بررسی کنیم.

  • سن تشک شما چقدر است؟
  • در چه وضعیتی می خوابید؟
  • چه میزان از راحتی (سفتی یا نرمی) تشک مد نظر شماست؟
  • وزن شما چقدر است؟
  • چه نوع تشکی نیاز دارید؟
  • بودجه شما چقدر است؟

سن تشک شما چقدر است؟

راهنمای خرید تشک

سن یا میزان کارکرد تشک شما نقش اساسی در تعیین نیاز شما به تشک جدید تلقی می شود. هر چند این سوال جواب مشخصی ندارد اما بر اساس یک مدل تحقیقاتی اگر سن تشک شما به هشت سال رسیده است باید به فکر تعویض آن باشید. از آن گذشته اگر تشک شما استحکام سال های اول استفاده را ندارد، صبح ها با درد کمر و گردن بر می خیزید، هنگام خواب نمی توانید موقعیت مناسبی را بیابید و گود رفتگی در تشک مشاهده می کنید باید برای جلوگیری از رویارویی با عوارض استفاده از تشک نامناسب به فکر تعویض آن باشید.

در چه وضعیتی می خوابید؟

راهنمای خرید تشک

شما عادت دارید در چه وضعیتی بخوابید؟ هر کدام از ما در وضعیت متفاوتی می خوابیم و به طور کلی تقریبا تمام انسان ها در یکی از وضعیت های به پشت، به پهلو یا به شکم می خوابند. ممکن است شما در طول شب بچرخید و وضعیت های مختلف را امتحان کنید اما بیشتر اوقات در یکی از وضعیت های فوق می خوابید. اگر هم نمی دانید در کدام وضعیت می خوابید حتما به آن دقت بیشتری کنید چرا که حتما متوجه آن خواهید شد. در ادامه خواهیم دید که بهترین نوع تشک برای وضعیت های مختلف خواب چه خواهد بود.

راهنمای خرید تشک

اگر به پشت (کمر) می خوابید:

راهنمای خرید تشک

زمانی که به پشت می خوابید بدن شما یک کشش غیر ضروری را در شانه ها و قسمت پایین کمر متحمل خواهد شد. همچنین ممکن است باسن شما از تراز با شانه ها خارج شده که این امر منجر به خمیده شدن کمر و بروز درد در ستون فقرات می شود.

اگر از این دسته افراد هستید باید تشک نوع طبی فنری  با رنج سفتی 7 از 10 را انتخاب کنید.

فرض کنید نرم ترین تشک جهان نمره یک و سفت ترین تشک جهان هم نمره 10 می گیرد. پس شما به تشکی نیاز دارید که کمی سفت باشد. چنین تشکی باعث می شود تا خط تراز خنثی در بدن شما رعایت شود.

منظور از خط تراز خنثی حفظ یک خط یکنواخت از شانه ها تا باسن است. در نتیجه حفظ موقعیت ستون فقرات شما تنش ها در این ناحیه به حداقل رسیده و از دردهای آرتریت و فیبرومیالژیا هم جلوگیری می شود. همچنین استفاده از تشک های پد دار به پشت خوابان توصیه می شود.

اگر به پهلو می خوابید:

راهنمای خرید تشک

وقتی به پهلو می خوابید مفاصل شما تحت فشار زیادی قرار می گیرند. در نتیجه شما به تشکی احتیاج دارید که کمی نرم باشد تا پستی و بلندی های بدن شما را پر کرده و فشار را کم کند.

مطالب مرتبط :   تشک نوجوان چیست؟

تشک های نوع طبی فنری با درجه سفتی 5 از 10 برای شما ایده آل است.

فرض کنید نرم ترین تشک جهان نمره یک و سفت ترین تشک جهان هم نمره 10 می گیرد. همچنین تشک مموری فوم که مخصوص پر کردن فضاهای خالی و کاهش فشار هستند به شما توصیه می شوند.

اگر به روی شکم می خوابید:

راهنمای خرید تشک

بر عکس پهلو خواب ها شما به تشکی نیاز دارید که سفت باشد تا باسن را در راستای شانه ها بلند کند. بدترین نوع تشک برای شکم خواب ها تشک های نرم است چرا که در این حالت باسن از خط تراز خارج شده و با ستون فقرات هماهنگ نیست.

مطالب مرتبط :   شناسایی، جلوگیری و از بین بردن ساس در تشک

اگر شکم خواب هستید باید تشک های طبی فنری با درجه سفتی 8 از 10 را انتخاب کنید.

فرض کنید نرم ترین تشک جهان نمره یک و سفت ترین تشک جهان هم نمره 10 می گیرد. اما اگر در طول شب مدام موقعیت خود را عوض می کنید در دسته ترکیبی خواب ها قرار می گیرید. در نتیجه شما به تشکی نیاز دارید که در تمام جهات بدن شما را حمایت کند. تشک های طبی فنری با درجه سفتی 6 از 10 کاملا برای این دسته از افراد مناسب است.

چه میزان از راحتی (سفتی یا نرمی) تشک مد نظر شماست؟

راهنمای خرید تشک

اجازه دهید تا ابتدا استاندارد نرمی و سفتی تشک را تعریف کنیم تا دید بهتری از آن داشته باشید. سفتی یا نرمی تشک های مختلف بر اساس سلیقه، نوع خوابیدن، وزن و وضعیت جسمانی طبقه بندی می شوند. در استاندارد جهانی سلامت خواب نمره 1 برای نرم ترین نوع تشک و نمره 10 برای سفت ترین نوع تشک تعریف شده است. نمره ایده آل برای افرادی با وضعیت جسمانی عادی 6.5 تعریف شده است.

اما این یک استاندارد کلی است. چرا که نرمی و سفتی تشک تا حد زیادی به سلیقه و احساس شما بر می گردد که قابل اندازه گیری نیست. برای روشن تر شدن مسِله باید تفاوت دو کلمه استحکام و پشتیبانی در تشک را بررسی کنیم.

تشک پشتیبان تشکی است که ستون فقرات را بدون فشار در راستای یک خط قرار می دهد و این حالت می تواند در طیف های مختلفی از نرمی یا سفتی به دست آید. اما منظور از استحکام تشک، حس نرمی یا سفتی است که از تشک به شما القا می شود. بسیاری از افراد از این که روی سطحی سفت بخوابند احساس نارضایتی می کنند و بلعکس این حس برای افرادی که روی سطح بسیار نرمی می خوابند هم صدق می کند.

پس چگونه بفهمیم چه میزان از سفتی تشک مناسب ماست؟

تجارب تولید کنندگان و بررسی استانداردهای سلامت جهانی نشان می دهند تشک های با درجه سفتی 4 تا 7 از 10 برای افراد با وضعیت جسمانی عادی ( نداشتن درد و عارضه های مختلف در گردن یا کمر) بسیار مناسب هستند. هر چند این یک محدوده استاندارد است اما اگر سلیقه شما کمی سفت تر یا نرم تر است می توانید یک نمره بالاتر یا پایین تر را هم در نظر بگیرید.

وزن شما چقدر است؟

رسیدیم به یکی از مهم ترین معیارهای انتخاب تشک یعنی وزن ! نداشتن آگاهی پیرامون همین معیار معمولا خریداران را دچار مشکل می کند. میزان فرو رفتگی تشک، فعالیت های زوجین روی تشک، حمایت مناسب از بدن و خنک شدن عواملی هستند که مستقیما به وزن شما مربوط می شوند.

اما چه تشکی برای وزن شما مناسب است؟

بر مبنای تقسیمی که وب سایت معتبر Slipopolic انجام داده است، افراد بین سه دسته وزنی مختلف به شرح زیر قرار می گیرند:

  1. سبک ( تا 68 کیلوگرم) : این دسته از افراد به دلیل وزن پایین تقریبا روی تمامی انواع تشک احساس راحتی خواهند کرد. بنا بر این نیازی نیست تا برای تشک های گران قیمت با لایه های مختلف ضخامت زیاد هزینه کنند. این دسته از افراد باید از تشک های نوع طبی فنری با درجه سفتی 4 تا 9 از 10 را استفاده کنند.
مطالب مرتبط :   نحوه شستن تشک طبی رویال

حال اگر می خواهید احساس نرمی بیشتری را تجربه کنید باید درجه 4 تا 6 از 10 را انتخاب کنید. برای احساس نرمی متوسط 6 تا 7 از ده و برای احساس سفتی زیاد درجه 7 تا 9 از 10 برای شما ایده ال است.

  1. معمولی ( بین 68 تا 90 کیلوگرم): رفتار این دسته افراد روی تشک بسیار شبیه سبک وزن ها است.

با این تفاوت که اگر وزن شما بیشتر نزدیک به 90 کیلوگرم است باید از تشک های با ضخامت بالاتر یا دارای حداقل یک پد (تشکچه اضافی) استفاده کنید. پس مجددا این دسته از افراد باید از تشک های نوع طبی فنری با درجه سفتی 4 تا 9 از 10 را استفاده کنند.

  1. سنگین ( 90 کیلوگرم به بالا): شاید انتخاب تشک برای افرادی که بیش از 90 کیلوگرم وزن دارند کمی دشوار باشد.

اما با ترفندهای زیر حتما مورد مناسب خود را پیدا خواهید کرد.برای تجربه خوابی آسوده شما باید به سراغ تشک های نوع طبی فنری با درجه سفتی 7 تا 8 از 10 بروید. همچنین ضخامت تشک مناسب این دسته باید حداقل 27 سانتی متر باشد.

مطالب مرتبط :   بهترین تشک برای کسانی که به پهلو می ‌خوابند

انتخاب تشک هایی که حداقل دارای یک پد یا تشکچه اضافی دوخته شده به تشک هستند هم توصیه می شود. اگر وزن شما بالای 110 کیلوگرم است و بودجه لازم را هم دارید می توانید سراغ تشک هایی بروید که دو پد اضافه دارند و ضخامت آن ها بیش از 30 سانتی متر است.

چه نوعی از تشک مد نظر شما است؟

حالا که اطلاعاتی راجع به تشک به دست آوردید، وقت آن است که بدانید دقیقا چه نوع تشکی برای شما مناسب است؟ ابتدا خیلی سریع باید بدانید که چند نوع تشک وجود دارد و کدام یک برای شما مناسب تر است؟

به طور کلی در کشور ایران تشک ها را می توان به چهار نوع تقسیم کرد:

  1. مموری فوم (Memory Foam) : این نوع از تشک ها از نوعی فوم بسیار پیشرفته به نام فوم هوشمند یا مموری فوم استفاده می کنند.

ویژگی منحصر به فرد این نوع از فوم پاسخ آهسته به فشار و تغییر شکل یافتن دقیقا متناسب با سطح و میزان فشار است. چنین قابلیت هایی باعث می شود به محض فشار روی سطح یک مموری فوم، سطح به آهستگی تغییر شکل داده و دقیقا فرم بدن شما را به خود می گیرد.

در نتیجه شانه ها، باسن و کمر شما به طرز بی نظیری حمایت شده و فشار در این نقاط کاهش می یابد. به عبارت دیگر در این نوع از تشک ها شما همواره در عمق بیشتری قرار می گیرید اما حمایت کافی از بدن خود را هم دارید.

این تشک مناسب افرادی است که می خواهند حس کنند درون تشک قرار گرفته اند تا روی تشک! این تشک ها بسیار نرم اما با حمایت خوب هستند و به دلیل نرمی زیاد مناسب افراد سنگین وزن و یا افرادی که عادت دارند روی شکم بخوابند نیستند.

این نوع از فوم ها کمی گرما را در خود ذخیره می کنند و افراد گرمایی یا کسانی که کمی گرما باعث بد خوابی اشان می گردد نباید این گزینه را انتخاب کنند. همچنین این نوع از تشک ها قیمت بسیار بالایی دارند.

  1. فنری (Innerspring): ارزان ترین نوع تشک ها هستند.

راهنمای خرید تشک

ساختار ساده آن ها از یک شاسی فلزی همراه با فنرهای جوش شده به آن تشکیل شده است. چند لایه فوم و ابر با تراکم های مختلف هم وظیفه حمایت بدن را بر عهده دارند. اما این نوع تنها برای افراد سبک وزن و در واقع کودکان و خردسالان مناسب است. همچنین به دلیل یک پارچه بودن فنرهای استفاده شده در آن، با فشرده شدن یک قسمت ارتعاش به سایر قسمت ها هم منتقل می شود. به عبارت دیگر وقتی روی قسمتی که خوابیده اید تکان می خورید، تمام قسمت های تشک تحت الشعاع قرار گرفته وتکان می خورند.

  1. طبی فنری : محبوب ترین و متداول ترین نوع تشک ها هستند.
مطالب مرتبط :   چگونه تشک مناسب خود را انتخاب کنیم؟

راهنمای خرید تشک

با یک شاسی فلزی ساختاری شبیه به تشک های فنری دارد با این تفاوت که فنرها به یکدیگر جوش نخورده اند. سیم پیچ ((Coil هایی که به شاسی جوش خورده اند هم باعث کاهش چند واحدی فشار روی بدن می شوند. بلکه هر فنر درون یک پاکت مجزا قرار گرفته و هر فنر به صورت مستقل عمل می کند. چنین قابلیتی باعث می شود تا در صورت تکان خوردن سر جای خود، بقیه قسمت ها ثابت بمانند و برای مثال وقتی شریک شما از تخت پایین می رود شما هیچ چیز حس نمی کنید. از طرفی این نوع تشک در هنگام انجام فعالیت های جنسی بسیار آرام و بی تکان است و تنها قسمتی که تحت فشار قرار دارد دارای حرکت است. این نوع تقریبا طیف وسیعی از انتظارات و سلیقه افراد را پوشش می دهد.

  1. طبی (ارتوپدیک): هر چند طبی است اما اصلا راحت نیست!

راهنمای خرید تشک

این تشک ها تنها از چند لایه فوم فشرده و سفت و الیته گران قیمت ساخته شده اند و هیچ فنری درون آن ها به کار نرفته است. این نوع بسیار سفت است و تنها برای افرادی که عمل جراحی کمر، گردن، ستون فقرات و… را انجام داده اند مناسب است و پزشکان متخصص بعد از انجام این نوع از عمل های جراحی به بیماران خرید تشک طبی را توصیه می کنند. افرادی با وضعیت جسمانی عادی در صورت خوابیدن روی این نوع معمولا احساس نا خوشایندی از سفتی را تجربه خواهند کرد. به عبارت ساده تر این نوع از تشک فقط کاربرد های پزشکی دارد.

  1. دو حالته (Hybrid) :
مطالب مرتبط :   ارتفاع تشک چقدر باید باشد؟

ترکیبی از تشک های طبی فنری و طبی ، یعنی یک سمت طبی و یک سمت طبی فنری

بودجه شما چقدر است؟

شاید مهم ترین فاکتور تعیین کننده در خرید تشک بودجه افراد باشد. در بازار امروز کشور می توان تشک دو نفره با عرض 160 سانتی متر را از حدود هشت میلیون تومان تا 40 میلیون تومان و تشک یک نفره با عرض 90 سانتی متر را از پنج میلیون تا 10 میلیون تومان خریداری کرد.

اما واقعیت این است تشک هایی که بیش از حد ارزان هستند معمولا همان تشک های فرسوده ای هستند که در کارگاه های زیر زمینی بازسازی شده اند که علاوه بر غیر استاندارد بودن و آسیب رساندن به فیزیک شما، غیر بهداشتی هم هستند و گزارش های متعددی از بروز بیماری های پوستی برای برخی از مصرف کنندگان وجود دارد.

راهنمای خرید تشک

از طرف دیگر هرگز گول تبلیغات برندهای پر زرق و برق را نخورید چرا که هیچ دلیلی ندارد تشکی که عکسش روی تمام بیلبوردهای شهر است راحت هم باشد یا حداقل همان چیزی باشد که شما به دنبال آن هستید. در نتیجه هنگام خرید تشک پس از کسب اطمینان از اعتبار فروشنده، مد نظر داشته باشید که هزینه پرداختی برای حداقل پنج سال استفاده است. نکته مهم در خرید تشک اعتبار فروشنده و همچنین ضمانت محکم محصول است.

مطالب مرتبط