نگهداری از تشک به صورت اصولی باعث افزایش عمر تشک و حفظ کیفیت آن می‌شود. کافی است با مطالعه ادامه این گزارش و رعایت چند نکته ساده، عمر تشک خود را افزایش دهید. شما با نگهداری مناسب از تشک خود، از گود افتادن آن نیز جلوگیری کرده و می‌توانید کیفیت آن را شبیه روز اول حفظ کنید.

نگهداری از تشک

اما نکات طلایی نگهداری از تشک چیست؟

ای خواب: هر چند یک تشک استاندارد و با کیفیت قیمت کمی ندارد اما این تمام ماجرا نیست. شما حتی در صورت خریدن یک تشک با کیفیت و گران هم باید با استفاده از روش‌های نگهداری از تشک، کیفیت آن را حفظ کنید. این روش‌ها اصلا سخت و پیچیده نیستند و به هیچ نوع وسیله و ابزار خاصی هم نیار ندارند.

اما شما با رعایت همین نکات، در تمام طول سال، حس استفاده از یک تشک نو را خواهید داشت. در ابتدا کافی است بدانید که تحمل فشار وزن بدن، مهم‌ترین عامل فرسایش تشک است. یک تشک حتی اگر با کیفیت هم باشد قرار است وزن یک یا دو نفر را آن هم هر شب، تحمل کند! پس باید به آن حق بدهید که خسته شود.

در ادامه روش‌های ساده نگهداری از تشک توضیح داده می‌شوند.

نکات طلایی نگهداری از تشک

در ابتدا باید بدانید که شما قبل از خرید تشک باید محصولی منطبق بر وزن خود را تهیه کنید. چرا که فشار ورن بدن روی تشک، مهم‌ترین عامل فرسایش آن است. اما به طور کلی با رعایت کردن نکات زیر می‌توان عمر تشک‌های ضعیف را هم افزایش داد.

سر و ته کردن تشک

نگهداری از تشک چگونه عمر آن را افزایش می‌دهد؟

یکی از ساده‌ترین اما مهم‌ترین روش‌های نگهداری از تشک سر و ته کردن آن است.

کافی است هر شش ماه یک‌بار نسبت به سر و ته کردن تشک خود اقدام کنید. در واقع باید جای قسمت سر و قسمت پا را عوض کنید. بالا تنه انسان وزن بیشتری از پایین تنه دارد. در نتیجه آن بخش از تشک که بالا تنه شما روی آن قرار دارد بیشتر فشرده می‌شود.

نگهداری از تشک

با سر و ته کردن تشک، به بخش قبلی استراحت می‌دهید تا فوم، ابر، فنر، اسفنج و… تشک خود را بازیابی کنند. کافی است در سال دو بار و به فاصله هر شش ماه این کار را انجام دهید و نتیجه شگفت انگیز آن را ببینید!

بررسی و خرید انواع تشک یونیک

زیر و رو کردن تشک

نگهداری از تشک

یکی دیگر از روش‌های بسیار مهم در نگهداری از تشک، زیر و رو کردن آن است.

مطالب مرتبط :   ارتفاع تشک چقدر باید باشد؟

حالا که متوجه شدید سر و ته کردن تشک چقدر در عمر آن تاثیر دارد باید بدانید که بهتر است هر شش ماه یا حداقل سالی یک بار، نسبت به زیر و رو کردن تشک هم اقدام کنید.

برای این کار کافی است تا تشک خود را 360 درجه چرخانده و به سمت دیگر بخوابانید. با انجام این کار حس می‌کنید که که یک تشک نو خریده‌اید! انجام این روش باعث می‌شود تا شما از بخش جدید تشک که فوم و ابرهایش کمتر فشرده شده‌اند، استفاده کنید.

مطالب مرتبط :   نحوه شستن تشک طبی رویال

بدیهی است انجام این کار در تشک‌هایی که ارتفاع زیادی دارند، تاثیر بیشتری دارد چرا که فشار وزن بدن، کمتر روی لایه‌های پایینی تاثیر گذاشته است.

پس برای اینکه همیشه یک تشک نو داشته باشید باید نسبت به زیر و رو کردن و سر و ته کردن آن در بازه‌های زمانی ذکر شده اقدام کنید.

تا اینجا روش‌های نگهداری از تشک های خانگی را توضیح دادیم. اما تشک انواع دیگری هم دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

استفاده از محافظ تشک

یکی از راه‌کارهای ارزان و بسیار تاثیر گذار در نگهداری از تشک، استفاده از محافظ تشک است. محافظ تشک یک پَد ضد آب است که علاوه بر جلوگیری از کثیف شدن تشک بر اثز سایش و… عمر پارچه روی آن را هم افزایش می‌دهد.

این پَد ضد آب است و از ورود هر نوع مایعات مانند آب، خون و… به روی تشک جلوگیری می‌کند. قیمت این محصول نیز در مقایسه با خود تشک ناچیز است.

بررسی و خرید انواع محافظ تشک

روش نگهداری از انواع تشک

 تشک فومی

برای نگهداری از تشک فومی، بهتر است آن را در یک پوشش مناسب و محافظت کننده قرار دهید تا از آلودگی، خراش و سایش جلوگیری شود. همچنین، توصیه می‌شود تشک را در یک محل خشک و خنک نگهداری کنید و از تماس آن با آب جلوگیری کنید.

تشک لاتکس

برای نگهداری از تشک لاتکس، آن را در یک محیط خشک و خنک قرار دهید. از استفاده از پوشش محافظ برای جلوگیری از آلودگی، ضربه و آسیب به تشک استفاده کنید. همچنین، از دسترس حشرات و حیوانات خارج نگهدارید.

تشک مخصوص فضای باز

در صورتی که از تشک مخصوص فضای باز استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌شود آن را در یک منطقه خشک و خنک قرار دهید و از آلودگی شدید و تماس با مایعات جلوگیری کنید. همچنین، باید پس از استفاده، تشک را به طور منظم تمیز کرده و از ضربه‌ها و سایش‌های زیاد جلوگیری کنید.

مطالب مرتبط :   بهترین تشک طبی برای دیسک کمر

 تشک بادی

برای نگهداری از تشک بادی، از آلودگی و سایش جلوگیری کنید. پیشنهاد می‌شود قبل از استفاده، تشک را در یک سطح صاف و خالی از اشیاء تنظیم کنید. همچنین، در صورت لزوم، از تعمیرات و تعویض قطعات تشک استفاده کنید.

تشک بازیافتی

برای نگهداری از تشک بازیافتی، بهتر است آن را در یک پوشش محافظ قرار دهید تا از خراش و ضربه جلوگیری شود. همچنین، تشک را در یک منطقه خشک و خنک نگهداری کنید و از تماس آن با آب و رطوبت جلوگیری کنید.
ضمناً، همیشه به دستورالعمل‌های سازنده تشک خود توجه کنید و در صورت لزوم، مشاوره از فروشنده یا تولید کننده تشک بگیرید.

بررسی و خرید انواع تشک رویال

نگهداری از تشک

راهکارهای تکمیلی نگهداری از تشک

برای نگهداری از تشک، روش‌های دیگری هم وجود دارد که در ادامه ذکر می‌شوند.

انتخاب مواد با کیفیت

یکی از مهم‌ترین عوامل در افزایش عمر تشک استفاده از مواد با کیفیت و مقاوم است. معمولاً تشک‌ها از لاتکس، فوم پلی‌یورتان و الیاف طبیعی و یا صنعتی تشکیل شده‌اند. هرچه مواد استفاده شده در تشک با کیفیت‌تر و مقاوم‌تر باشند، عمر تشک نیز بیشتر خواهد بود.

مطالب مرتبط :   مموری فوم چیست؟

استفاده از محافظ تشک

برخی از تشک‌ها دارای پَد حفاظتی هستند که از سایش و آسیب به تشک جلوگیری می‌کنند. این پَد ها می‌توانند از جنس پارچه، الیاف مصنوعی و یا مواد ضدآب باشند. استفاده از یک پَد حفاظتی مناسب می‌تواند عمر تشک را بطور قابل توجهی افزایش دهد.

توجه به نحوه استفاده و نگهداری

رعایت نکات صحیح استفاده و نگهداری، نقش مهمی در افزایش عمر تشک دارد. معمولاً تولیدکنندگان تشک‌ها راهنمایی‌هایی در خصوص تمیز کردن، قرار دادن تشک در محل مناسب و انجام عملیات چرخش تشک ارائه می‌دهند. رعایت این راهنمایی‌ها می‌تواند عمر تشک را بهبود بخشد.

استفاده از روتین چرخش تشک

تشک‌ها معمولاً شامل لایه‌های مختلفی هستند که به طور منظم می‌توانند چرخش داده شوند. این کار باعث توزیع یکنواخت فشار بر روی تشک می‌شود و باعث کاهش سایش ناشی از استفاده مکرر در یک نقطه خاص می‌شود. به طور کلی، روزانه یا هفتگی چرخش تشک پیشنهاد می‌شود.

استفاده از پایه و روکش مناسب

استفاده از پایه و روکش مناسب برای تشک یک روش خوب برای نگهداری از تشک است و می‌تواند عمر آن را افزایش دهد. پایه تشک باید محکم و پایدار باشد و روکش باید شستشوپذیر و قابل تعویض باشد.

مطالب مرتبط :   نحوه شستشوی تشک خوشخواب در منزل

استفاده از یک پایه صلب و مقاوم به تشک کمک می‌کند تا تشک در موقعیت صحیح قرار گیرد و جلوی تغییر شکل و خمش غیرمطلوب را بگیرد. همچنین، روکش تشک باید قابل شستشو باشد تا بتوان آن را به طور منظم و بهداشتی تمیز کرد و در صورت لزوم قابلیت تعویض داشته باشد.

شست و شوی تشک

شستشوی تشک یک فرایند مهم در نگهداری از تشک  است که برای حفظ بهداشت و تمیزی تشک مورد استفاده در خانه‌ها، هتل‌ها و مکان‌های دیگر انجام می‌شود. شستشوی منظم و صحیح تشک می‌تواند به جلوگیری از رشد باکتری، پاکسازی از آلودگی‌های موجود و افزایش عمر مفید تشک کمک کند.

نگهداری از تشک

در زیر چند مرحله اصلی برای شستشوی تشک را مرور می‌کنیم.

خواندن دستورالعمل

قبل از شروع به شستشو، توصیه می‌شود که دستورالعمل تولید کننده را بررسی کنید. هر تشک ممکن است نیازهای خاص خود را داشته باشد، بنابراین مطالعه دقیق دستورالعمل می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین روش برای شستشوی آن را بدانید.

حذف لکه‌ها

قبل از شستشو، لکه‌ها و آلودگی‌های موجود را از روی تشک پاک کنید. برای لکه‌های خاص می‌توانید از مواد شوینده یا حلال‌های خاص استفاده کنید. قبل از استفاده از هر ماده شوینده، بهتر است در نقطه پنهانی روی تشک تست کنید تا مطمئن شوید که به آن آسیب نمی‌رسد.

شستشوی دستی

در صورتی که دستورالعمل اجازه می‌دهد، می‌توانید تشک را به صورت دستی شستشو دهید. برای این منظور، یک وان بزرگ یا حوض آب را پر کنید و مقداری مایع شوینده مناسب به آن اضافه کنید. سپس تشک را به داخل آب فرو ببرید و به آرامی آن را با دست حرکت دهید تا کثیفی‌ها و آلودگی‌ها از آن جدا شوند. سپس با آب تمیز بشویید و خوب بکنید تا مایعات اضافی از تشک خارج شود.

مطالب مرتبط :   تشک طبی بهتر است یا طبی فنری؟

استفاده از ماشین لباسشویی

در صورتی که دستورالعمل به شستشوی تشک در ماشین لباسشویی اجازه می‌دهد، می‌توانید از این روش استفاده کنید. قبل از قرار دادن تشک درون ماشین لباسشویی، مطمئن شوید که پارچه روی آن قابل شستشو در ماشین لباسشویی است.

با رعایت این مراحل و توجه به دستورالعمل تولید کننده، می‌توانید تشک را به درستی شستشو داده و بهداشت و تمیزی آن را حفظ کنید. همچنین، در صورت شک و تردید، بهتر است با تولید کننده تشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

مطالب مرتبط